Ett internationellt utvecklingsprojekt
Dohi Agency har under 2013 och 2014 medverkat i ett internationellt utvecklingsprojekt, tillsammans med uppdragsgivaren Schibsted Classified Media, internationella partners och utvecklare från tre kontinenter. Projektet heter NextGen och utgör grunden för nästa generations mobila privatannonser.
Projektet samlade som mest 25 utvecklare i tre team; två team för att skapa appar och ett team för att modifiera och anpassa det befintliga administrationssystemet.
Programmerare, projektledare och produktägare handplockades från tre kontinenter och arbetet pågick inledningsvis i tre olika tidszoner.
Teamet från Dohi Agency har deltagit i arbetsgruppen under hela resans gång och har arbetat från såväl Sverige som på plats i Barcelona där slutförberedelserna utfördes inför lansering.
Lösningen är en vidareutvecklad Blocket-produkt för världsmarknaden. I och med att det mobila användandet ökat de senaste åren och öppnat nya möjligheter för kontextuell information har ”mobile first” varit fokus i denna satsning.
Jämfört med tidigare versioner erbjuder den nya generationen ett lyft såväl vad gäller utseende som upplevelse och stabilitet. I nästa steg väntar utrullning i andra länder och kontinuerligt utökad funktionalitet.”
Investeringar i internationella online-klassificerade verksamheter är en av grundpelarna i Schibsteds strategi. Under våren 2008, samlade Schibsted alla sina online-klassificerade företag i Schibsted Classified Media (SCM).
Appen finns att ladda ner på Googleplay