Live-interaktion under konferenser och ny grafisk form
Föreningen Grävande Journalister hade en önskan att modernisera och förbättra funktionaliteten på deras webbplats samt skapa en talande grafisk profil. Under föreningens årliga Grävseminarie önskade föreningen att få hjälp med att öka interaktivitet med besökarna på ett innovativt sätt och producera det bästa seminariet hittills.
När vi byggde vår nya sajt hade vi en enkel idé om en snygg design och flera rätt ogenomtänkta tankar om hur denna sajt skulle fungera bakom kulisserna. Vi fick det vi frågade efter. Det vill säga: en snygg sajt som fungerade utan att behöva vara krånglig eller svårskött.”
Citat Mathias Ståhle, FGJ
En ny talande logga designades till föreningen. Den igenkännande spaden fick ta ny form. Logotypen blev mycket omtyckt, och är numera föreningens stadigvarande logotyp för de årliga seminarierna framöver.
För att öka interaktionen och engagemanget under Grävseminariet, lanserade Dohi Agency sin tjänst Live Poll under dessa dagar. Live Poll är en mentometerlösning som i realtid visar rösträkning. Journalisterna fick svara på frågor, om konferensen, om förutsättningar för undersökande journalistik i Sverige, om trender och tendenser, och kunde kontinuerligt följa resultatet i sina mobiler eller på storbildsskärmar som fanns uppsatta i lokalen.
Ett mycket uppskattat inslag som användes av ett par hundra mötesdeltagare varje gång frågor pushades ut.
Framförallt kände man sig mer delaktig än någonsin tidigare”
Föreningen grävande journalister har drygt tusen medlemmar och flera av Sveriges främsta grävare finns bland medlemmarna. Föreningen vill främja och inspirera till en djupgående och kritiskt granskande journalistik. Föreningens mål är att förbättra kunskapsutbytet mellan journalister med kurser och seminarier.