Content marketing i samarbete med Region Västerbotten
Dohi Agency fick i uppdrag av Region Västerbotten att knyta samman utvecklings- och kommunikationsarbetet i länet. Resultatet blev tydlig och kontinuerlig content marketing i alla dess former.
De fysiska mötesplatserna – Västerbotten på Grand, Mötesplats Lycksele, Almedalsveckan m fl – skulle tillsammans med övriga scener och insatser förstärka varandra och sända ett ännu tydligare, gemensamt budskap. Allt samtidigt som nya samarbeten, effektivt idéarbete och innovation skulle berika det befintliga, regionala ekosystemet av studenter, företag, innovatörer och entreprenörer.
Idéer och innovationer skulle hamna i fokus.
Vi vill lyfta statusen och tron på kreativa samarbeten samtidigt som projektet i realtid skulle marknadsföra en tvärvetenskaplig, öppen process.
Projektet skulle ha två syften, dels göra nytta för länet i form av produkter, tjänster och slutligen företag, dels presentera länet som den region, den kreativa hub i Sverige som allra mest engagerat drivs av den här inställningen.
Lösningen blev Innovationsloopen, en rörelse som involverar hundratals västerbottningar varje år. Från starten på Västerbotten på Grand Hôtel, där temat för årets presenteras, vidare över idésäsongen som är våren när tvärvetenskapliga team kreerar hundratals idéer i Idéverkstäderna. De bästa av vilka slussas vidare i loopen till Utvecklingsverkstäderna på Mötesplats Lycksele, där de bearbetas. Loopen når ett varv under hösten när Företagsverkstäderna syftar till att ta prototyperna vidare till produkter och företag.
Dohi Sweden var tillsammans med Region Västerbotten drivande i processen och skapade oändligt många möten, ett halvt dussin event, en webbplats med tillhörande app samt dokumentation via text, bild och film.
Region Västerbotten har hela tiden länets tillväxt och utveckling i fokus. Deras regionala utvecklingsarbete handlar ytterst om att länet ska utvecklas positivt och skapa bästa möjliga livsvillkor för länets medborgare.