TEDx tog över Umeå
Den här veckan har både Dohi och Umeå färgats av TEDx–eventet som återigen, för andra gången, regisserades av individer från Dohi och Ledarskapscentrum. Resultatet blev en fantastisk blandning av profiler, idéer och möten över två dagar och kvällar.
TEDxUmeå inleddes på onsdagen på P5 – Vävens futuristiska konferensanläggning – där bland andra Rochelle King, Spotifys designchef, höll ett kortare talk strax innan Kung Fury-gänget äntrade scenen och visade den musikvideo som nått 6 000 000 views på Youtube på bara en dryg vecka.
Minglet var en alldeles utmärkt och uppskattad försmak till det som skulle komma – huvudeventet på torsdagen, som i år hölls nere på Sliperiet.
Som en röd tråd genom dagarna, och som utmärkta exempel på vikten av kreativitet och nytänkande rullade tre Tesla-bilar runt på gatorna i Umeå – häpnadsväckande elbilar som deltagarna i TEDxUmeå fick chansen att provköra. Företagets Norden-VD Peter Bardenfleth-Hansen föreläste givetvis också om bolagets resa fram till idag.
– Vi har fått ett väldigt bra gensvar, även den här gången. Och det är givetvis roligt men framförallt viktigt. Publiken är mer än åskådare på ett TEDx-event, de deltar i samma utsträckning som de som föreläser på scenen eftersom vi alla är inblandade i att skapa atmosfären och sprida goda idéer till varandra och andra, sa Nico Allergren, projektledare på Dohi Agency.
En kreativt inslag som var nytt för i år var att TEDxUmeå hade en egen tecknare i Maria Wall. Hon satt och skissade ut idéer, tankar och bilder live under eventet – teckningar som ni kan se på TEDxUmeås Flickr tillsammans med andra bilder från dagarna.
Nu sätter arbetsgruppen sikte mot TEDxUmeå 3.0 nästa år. Och den gången i en ännu större kostym.