Nytt rekryteringsverktyg höjer kvaliteten och ökar delaktigheten
Dohi satsar på tillväxt och ska de närmsta åren mer än fördubbla sin verksamhet för att möta kundbehovet. Det är en tuff utmaning som ställer höga krav på hur HR, chefer och medarbetare jobbar tillsammans med rekrytering av nya talanger. Kandidatens upplevelse av företaget och rekryteringsprocessen är helt avgörande för en lyckad rekrytering.
Åsa Alvarsson tillträdde rollen som HR-chef inom Dohi koncernen den 1 september i år och en prioriterad uppgift var att se över och kvalitetssäkra rekryteringsprocesserna inom koncernen.
– Dohi är en organisation som vuxit snabbt på kort tid. En större organisation som dessutom är lokaliserad på ett flertal orter ställer helt nya krav på systemstöd och koordinering konstaterar Åsa. Jobbar man som tidigare med mail och excell riskerar det att viktig information ligger utspridd i organisationen, chefer och HR tappar överblicken över processen och riskerar att tappa bort intressanta kandidater eller missa viktiga steg på vägen.
Digital plattform skapar delaktighet
Under hösten har flertalet digitala verktyg utvärderas och för drygt en månad sedan övergick Dohi till en digital hantering och en gemensam rekryteringsprocess via den svenska plattformen Teamtailor.
Åsa Alvarsson ser många fördelar med den nya plattformen.
– Det ger oss framförallt en tydlig överblick över samtliga kandidater och var de befinner sig i processen. Vi har även börjat arbeta mer kollaborativt och använder oss av rekryteringsteam där både chefer och medarbetare med olika specialistkompetenser ingår. Nu är vi fler som tillsammans kan utvärdera och diskutera de olika kandidaterna och på så vis säkerställa att vi bygger våra team med rätt medarbetare och kompetens.
Enklare och tydligare för kandidaten
Förutom en enkel ansökningsprocess hade vi som krav att verktyget skulle underlätta information och kommunikationen med våra kandidater och mellan oss själva internt. Vårt rekryteringsvektyg är en viktig del i vårt employer branding arbete menar Åsa Alvarsson. Den nya portalen riktar sig både till aktiva jobbsökare som är intresserade av en specifik tjänst men även till den som bara är nyfikna på företaget och vad vi står för.
Välkommen till jobs.dohi.se för att läsa mer och connecta med oss.