Nytt rekryteringsverktyg höjer kvaliteten och ökar delaktigheten

Team

Dohi satsar på tillväxt och ska de närmsta åren mer än fördubbla sin verksamhet för att möta kundbehovet. Det är en tuff utmaning som ställer höga krav på hur HR, chefer och medarbetare jobbar tillsammans med rekrytering av nya talanger. Kandidatens upplevelse av företaget och rekryteringsprocessen är helt avgörande för en lyckad rekrytering.

Åsa Alvarsson tillträdde rollen som HR-chef inom Dohi koncernen den 1 september i år och en prioriterad uppgift var att se över och kvalitetssäkra rekryteringsprocesserna inom koncernen.

– Dohi är en organisation som vuxit snabbt på kort tid. En större organisation som dessutom är lokaliserad på ett flertal orter ställer helt nya krav på systemstöd och koordinering konstaterar Åsa. Jobbar man som tidigare med mail och excell riskerar det att viktig information ligger utspridd i organisationen, chefer och HR tappar överblicken över processen och riskerar att tappa bort intressanta kandidater eller missa viktiga steg på vägen.

Digital plattform skapar delaktighet

Under hösten har flertalet digitala verktyg utvärderas och för drygt en månad sedan övergick Dohi till en digital hantering och en gemensam rekryteringsprocess via den svenska plattformen Teamtailor.

Åsa Alvarsson ser många fördelar med den nya plattformen.

– Det ger oss framförallt en tydlig överblick över samtliga kandidater och var de befinner sig i processen. Vi har även börjat arbeta mer kollaborativt och använder oss av rekryteringsteam där både chefer och medarbetare med olika specialistkompetenser ingår. Nu är vi fler som tillsammans kan utvärdera och diskutera de olika kandidaterna och på så vis säkerställa att vi bygger våra team med rätt medarbetare och kompetens.

Enklare och tydligare för kandidaten

Förutom en enkel ansökningsprocess hade vi som krav att verktyget skulle underlätta information och kommunikationen med våra kandidater och mellan oss själva internt. Vårt rekryteringsvektyg är en viktig del i vårt employer branding arbete menar Åsa Alvarsson. Den nya portalen riktar sig både till aktiva jobbsökare som är intresserade av en specifik tjänst men även till den som bara är nyfikna på företaget och vad vi står för.

Välkommen till jobs.dohi.se för att läsa mer och connecta med oss.

 

Kalender

Veckans ord

Hearable

En enhet vi bär i örat som förmedlar information till användaren kallas hearable.

Veckans citat

“Waiting for perfect is never as smart as making progress.
– Seth Godin (1960-) är en amerikansk entreprenör och författare.

Facebook

Twitter

Kolla in

Dohi på Webbdagarna

Ted Wengler och Mikael Friman på plats tillsammans med över 1600 entusiastiska IT-människor som trängdes bland internationella föreläsare och montrar.

WebdagarnaUnder dagarna var det framförallt fokus på kunderna och användarna och ett genomgående tema var att det är människan snarare än tekniken som kommer att driva den fortsatta utvecklingen. Vi på Dohi jobbar alltid i team i olika konstellationer och fick bekräftat att de stora innovationerna skapats av team snarare än ensamma genier.

Dohi Agency goes Swag

IMG_0473Med ryggsäckar från Sandqvist och funktionströjor från Houdini har våra Dohi Agency medarbetare aldrig varit snyggare. Vi vill att valet av leverantörer ska spegla det vi inom Dohi står för.
IMG_0452Både Sandqvist och Houdini är svenska företag som jobbar med kvalitet, design och hållbarhet. Sandqvist beskriver sin design som okomplicerad, funktionell och vacker medan Houdini designar och producerar kläder för människor som vill uppleva mer, prestera mer och ha mer kul eller för att citera dem från deras hemsida  Vi tillverkar produkter för nyfikna personer med stora hjärtan.

Notiser

Smoothie Contest

På Dohi Agency vårkonferens ställdes fem lag inför utmaningen att skapa en smoothie som skulle bedömas på namn, smak, utseende och kreativitet. Vår fantastiska Fanny hade säkerställt att råvaror och ingredienser inte skulle var något hinder för vad lagen skulle kunna åstadkomma. Efter mycket hackande, skratt, provsmakande och justeringar kunde så småningom en vinnare koras. Crunchy Marguerita tog hem segern, en smoothie mixad med mycket kärlek, hallon, banan, avokado yoghurt, nötter, kolasås mm. För er som tänker att det här är någonting för er – don´t do this at home.

Smoothi tävling

Tipsa