Nordic.js 2016
I år hölls tredje upplagan av JavaScript-konferensen Nordic.js den 8-9 september på Münchenbryggeriet i stockholm. Det var 16 intressanta talare inbjudna samt ett antal spontana “lightning talks” att lyssna till under dagarna.
Från Dohi Agency deltog tre personer som var och en representerade de olika kontoren i Umeå, Stockholm och Sundsvall. Hela evenemanget var mycket välarrangerat och konferenciern Lydia Winters, brand director på Mojang, gjorde ett mycket bra jobb. Via Play som är en av Dohi Agencys kunder var på plats för att streama alla talare direkt från Münchenbryggeriet. Det streamade materialet finns nu även tillgängligt på Youtube.
Några av talarna som fångade våra medarbetares intresse lite extra var
bl.a:
- Jeremy Keith – Resilience: Tried and tested approaches
Jeremy från företaget Clearleft talade om webb- och nätverkshistoria samt hur han tänker kring att bygga webb som fungerar i längden för så många användare som möjligt. - Frans Rosén – The Smörgåsbord of web app hacking
Grundaren bakom Detectify. Gav en underhållade presentation av hans karriär som säkerhetstestare. - Vitaly Friedman – Cutting-Edge Responsive Web Design
Från Smashing magazine visade vad han kallade “dirty little frontend tricks”, olika mindre vanliga knep för att lösa problem som webbutvecklare. - Mattias Petter Johansson – If you know map, I will teach you monads
Mattias från Spotify höll en pedagogisk och lärorik lektion i ämnet monader. - Jem Young – Embracing The Future
Jem från Netflix bjöd på en inspirerande presentation om tillägg i kommande JavaScript versioner med tillhörande demo den senaste tekniken.
På bilden ses Ann Höglund från Sundsvallskontoret och Samir Boufatah från Stockholmskontoret.