Mitt Käk! – en succé för lunchappen i gymnasieskolor

Projekt

Ett av projekten som Dohi Agency lanserade under hösten 2016 var en app riktad mot gymnasieelever för att eleverna ska kunna välja vilken lunch de vill äta i skolan.

Under två års tid hade Sofia Nordell på Mitt Gastronomi samlat information och träffat elever i matråd, testgrupper och workshops för att hitta bästa sättet för att få fler elever att äta lunch i skolan. Till slut kom hon fram till att bästa kommunikationsvägen med eleverna är via en app i mobilen. Där korsades Sofias och Dohi Agencys vägar första gången.

Tillsammans tog vi fram ett koncept där det ska vara enkelt för en administratör att lägga upp maträtter och skapa veckomenyer. För eleverna ska det vara enkelt att välja vilken mat de vill äta i skolan under kommande vecka och se vad de har beställt för nuvarande vecka.

Resultatet blev appen Mitt Käk (www.mittkäk.nu) som lanserades hösten 2016. Eleverna kan en vecka i förväg välja på flera olika hemlagade rätter per dag och för leverantören blir det enklare att planera hur mycket råvaror som behöver köpas in för att täcka behovet under kommande vecka.

– Samarbetet med Dohi har fungerat alldeles utmärkt, och jag tycker deras servicenivå och lyhördhet inför kunden är mycket värdefullt när man ska försöka realisera en idé som denna, säger Sofia Nordell.

Efter att ha använt appen som beställningsplattform mot ett antal skolor under hösten kan Sofia se effekter som minskade kostnader, mindre matsvinn och ökad närvaro av eleverna under lunchen i skolan.

– Det har varit otroligt kul att samarbeta med Sofia som är en färgstark och inspirerande person. Mitt jobb har varit att hålla ihop arbetet med att realisera hennes idé till en digital produkt, säger Anna Alnefelt, projektledare på Dohi Agency.

Mitt Gastronomi levererar restaurangmat till skolor sedan 2013. All mat lagas från grunden och håller hög kvalitet. Förutom att leverera till skolor och förskolor levererar de även till större företag och till sina två restauranger i sundsvallsområdet.

Kalender

Veckans ord

Hearable

En enhet vi bär i örat som förmedlar information till användaren kallas hearable.

Veckans citat

“Waiting for perfect is never as smart as making progress.
– Seth Godin (1960-) är en amerikansk entreprenör och författare.

Facebook

Twitter

Kolla in

Dohi på Webbdagarna

Ted Wengler och Mikael Friman på plats tillsammans med över 1600 entusiastiska IT-människor som trängdes bland internationella föreläsare och montrar.

WebdagarnaUnder dagarna var det framförallt fokus på kunderna och användarna och ett genomgående tema var att det är människan snarare än tekniken som kommer att driva den fortsatta utvecklingen. Vi på Dohi jobbar alltid i team i olika konstellationer och fick bekräftat att de stora innovationerna skapats av team snarare än ensamma genier.

Dohi Agency goes Swag

IMG_0473Med ryggsäckar från Sandqvist och funktionströjor från Houdini har våra Dohi Agency medarbetare aldrig varit snyggare. Vi vill att valet av leverantörer ska spegla det vi inom Dohi står för.
IMG_0452Både Sandqvist och Houdini är svenska företag som jobbar med kvalitet, design och hållbarhet. Sandqvist beskriver sin design som okomplicerad, funktionell och vacker medan Houdini designar och producerar kläder för människor som vill uppleva mer, prestera mer och ha mer kul eller för att citera dem från deras hemsida  Vi tillverkar produkter för nyfikna personer med stora hjärtan.

Notiser

Smoothie Contest

På Dohi Agency vårkonferens ställdes fem lag inför utmaningen att skapa en smoothie som skulle bedömas på namn, smak, utseende och kreativitet. Vår fantastiska Fanny hade säkerställt att råvaror och ingredienser inte skulle var något hinder för vad lagen skulle kunna åstadkomma. Efter mycket hackande, skratt, provsmakande och justeringar kunde så småningom en vinnare koras. Crunchy Marguerita tog hem segern, en smoothie mixad med mycket kärlek, hallon, banan, avokado yoghurt, nötter, kolasås mm. För er som tänker att det här är någonting för er – don´t do this at home.

Smoothi tävling

Tipsa