Lyckat 24HBootUp Hackathon belönade tre idéer

Event

Dohi arrangerade under helgen ett hackaton i de nya lokalerna, i samarbete med Infotech, Umeå Kommun och Region Västerbotten. 

– Vi satsade på att göra ett socialt hackathon, inte så mycket business, inte fokus på affärsplan eller marknadsplan. Det viktiga var att ta fram en tjänst eller produkt som fungerar direkt, berättar Joel Nordin, projektledare.

Vinnarna av helgens 24h BootUp var laget 0x00BADA55 bestående av en grupp elever från NTI-gymnasiet i Umeå. Prissumman 8 000 kronor tog de hem med sin mobiltjänst Store Navigator. Det är ett verktyg för att skapa den bästa rutten inne i en affär – bästa vägen från entré till kassan.

Andra priset på 5 000 kronor gick till Placekitten för en konsthantverksplats på internet, som är tänkt att kunna hjälpa hantverkare sälja de produkter de tillverkar.

Tredje priset på 2 000 kronor vanns av grupp The academic society of preserving comic sans som utvecklade en webbplats där folk kan lägga upp sina idéer, marknadsföra dem och hitta finansiering.

 

Kalender

Veckans ord

Hearable

En enhet vi bär i örat som förmedlar information till användaren kallas hearable.

Veckans citat

“Waiting for perfect is never as smart as making progress.
– Seth Godin (1960-) är en amerikansk entreprenör och författare.

Facebook

Twitter

Kolla in

Dohi på Webbdagarna

Ted Wengler och Mikael Friman på plats tillsammans med över 1600 entusiastiska IT-människor som trängdes bland internationella föreläsare och montrar.

WebdagarnaUnder dagarna var det framförallt fokus på kunderna och användarna och ett genomgående tema var att det är människan snarare än tekniken som kommer att driva den fortsatta utvecklingen. Vi på Dohi jobbar alltid i team i olika konstellationer och fick bekräftat att de stora innovationerna skapats av team snarare än ensamma genier.

Dohi Agency goes Swag

IMG_0473Med ryggsäckar från Sandqvist och funktionströjor från Houdini har våra Dohi Agency medarbetare aldrig varit snyggare. Vi vill att valet av leverantörer ska spegla det vi inom Dohi står för.
IMG_0452Både Sandqvist och Houdini är svenska företag som jobbar med kvalitet, design och hållbarhet. Sandqvist beskriver sin design som okomplicerad, funktionell och vacker medan Houdini designar och producerar kläder för människor som vill uppleva mer, prestera mer och ha mer kul eller för att citera dem från deras hemsida  Vi tillverkar produkter för nyfikna personer med stora hjärtan.

Notiser

Smoothie Contest

På Dohi Agency vårkonferens ställdes fem lag inför utmaningen att skapa en smoothie som skulle bedömas på namn, smak, utseende och kreativitet. Vår fantastiska Fanny hade säkerställt att råvaror och ingredienser inte skulle var något hinder för vad lagen skulle kunna åstadkomma. Efter mycket hackande, skratt, provsmakande och justeringar kunde så småningom en vinnare koras. Crunchy Marguerita tog hem segern, en smoothie mixad med mycket kärlek, hallon, banan, avokado yoghurt, nötter, kolasås mm. För er som tänker att det här är någonting för er – don´t do this at home.

Smoothi tävling

Tipsa