Dohi förvärvar Umeåguiden
Dohi förvärvar bolaget som ger ut månadsmagasinet Umeåguiden. I affären ingår även en betydande ägarandel i magasinet Bättre Affärer.
– Vår strategiska och digitala kompetens, kombinerad med den redaktionella erfarenhet och starka position på den regionala annonsmarknaden som Umeåguiden representerar, är en spännande mix för framtiden, säger Emanuel Dohi, VD på Dohi Koncernen.
Umeåguiden är ett månadsmagasin med stark lokal förankring och en vision om att kunna beröra alla Umeåbor. Den andra delen av verksamheten är affärsmagasinet Bättre Affärer, som är inne på sitt andra år och som snabbt blivit ett magasin med växande popularitet i näringslivet och bland entreprenörer.
– Vi tvekade aldrig när vi fick chansen att jobba med Dohi. De är ett självklart val, inte minst med tanke på deras erfarenheter från samarbeten med såväl Schibsted som Bonnier och deras digitala satsningar, säger Tobias Engman, VD och grundare av Umeåguiden.
I och med förvärvet samlokaliserar Umeåguiden sin organisation i den kreativa miljö som Dohi skapat i Utopiakvarteret, vilket ger tillgång till all samlad kompetens inom teknik, design, strategi och rörlig bild som finns inom Dohi-koncernen. Det gemensamma målet är att fortsatt addera nya värden och upplevelser via såväl fysiska som digitala kanaler och förpacka och leverera Guiden på det sätt som målgruppen önskar, i pappersform eller via digitala och mobila kanaler.
Fakta om Umeåguiden:
Umeåguiden grundades 2003
Upplaga ca 45.000 exemplar
Distribueras också via tidningsställ på över 100-talet platser, där människor rör sig, bl a Umeå flygplats, Wasaline-terminalen (på både finska och svenska sidan), detaljhandeln m.m.