Dohi Agency utvecklar litteraturapp

Projekt

“Appen gör det möjligt att lära känna dina favoritförfattare”

På uppdrag av Länsbiblioteket i Västerbotten har Dohi Agency tagit fram appen härlitt. Syftet med appen är att den ska framhäva litterära platser och författare i Västerbottens län genom samverkan av litteratur och teknik. En av programmerarna bakom härlitt är Love Engman som har arbetat med projektet sedan november.

– Tänk dig Pokemon Go fast för litteratur. Appen gör det möjligt att lära känna dina favoritförfattare, men även upptäcka nya författare och ny litteratur, säger Love Engman, utvecklare på Dohi Agency.

Love har bland annat jobbat med Androidversionen samt backend-delen. Han ser själv många funktioner med appen oavsett om du är en bokslukare eller läser mer sällan. Genom att använda sig av en kartbaserad funktion är tanken att man ska kunna ta del av länets författare på ett banbrytande vis.

– Platser och spår som är kopplade till olika författare kommer att synas i kartan och appen gör det möjligt att besöka platserna som du har läst om i verkligheten, säger Love Engman.

Appen härlitt är finansierad av Länsbiblioteket i Västerbotten, där Dohi Agency har stått för apputvecklingen och designen. Författare som har blivit inbjudna av Länsbiblioteket kan lägga upp eget innehåll och lämna spår från egna berättelser.

Härlitt lanserades i samband med litteraturfestivalen Littfest, mars 2017.

Du kan ladda hem appen från Google Play eller App Store.

Kalender

Veckans ord

Hearable

En enhet vi bär i örat som förmedlar information till användaren kallas hearable.

Veckans citat

“Waiting for perfect is never as smart as making progress.
– Seth Godin (1960-) är en amerikansk entreprenör och författare.

Facebook

Twitter

Kolla in

Dohi på Webbdagarna

Ted Wengler och Mikael Friman på plats tillsammans med över 1600 entusiastiska IT-människor som trängdes bland internationella föreläsare och montrar.

WebdagarnaUnder dagarna var det framförallt fokus på kunderna och användarna och ett genomgående tema var att det är människan snarare än tekniken som kommer att driva den fortsatta utvecklingen. Vi på Dohi jobbar alltid i team i olika konstellationer och fick bekräftat att de stora innovationerna skapats av team snarare än ensamma genier.

Dohi Agency goes Swag

IMG_0473Med ryggsäckar från Sandqvist och funktionströjor från Houdini har våra Dohi Agency medarbetare aldrig varit snyggare. Vi vill att valet av leverantörer ska spegla det vi inom Dohi står för.
IMG_0452Både Sandqvist och Houdini är svenska företag som jobbar med kvalitet, design och hållbarhet. Sandqvist beskriver sin design som okomplicerad, funktionell och vacker medan Houdini designar och producerar kläder för människor som vill uppleva mer, prestera mer och ha mer kul eller för att citera dem från deras hemsida  Vi tillverkar produkter för nyfikna personer med stora hjärtan.

Notiser

Smoothie Contest

På Dohi Agency vårkonferens ställdes fem lag inför utmaningen att skapa en smoothie som skulle bedömas på namn, smak, utseende och kreativitet. Vår fantastiska Fanny hade säkerställt att råvaror och ingredienser inte skulle var något hinder för vad lagen skulle kunna åstadkomma. Efter mycket hackande, skratt, provsmakande och justeringar kunde så småningom en vinnare koras. Crunchy Marguerita tog hem segern, en smoothie mixad med mycket kärlek, hallon, banan, avokado yoghurt, nötter, kolasås mm. För er som tänker att det här är någonting för er – don´t do this at home.

Smoothi tävling

Tipsa