Dohi Agency släpper ny version av LivePoll
Dohi Agencys digitala mentometerknapp, tjänsten LivePoll, som användes för första gången tillsammans med Aftonbladet inför Melodifestivalen 2013, lanseras nu i en ny version.
Den nya produkten är anpassad för att engagera och samla in åsikter vid fysiska möten, från deltagare på konferenser och mässor.
LivePoll var en av de första och mest lyckade second screen-upplevelserna vi sett i svenska medier, där tittare och läsare kunde ranka Melodifestivalens artister i realtid.
– Möjligheten att komma till tals och göra sin röst hörd är en av de starkaste trenderna på 10-talet. Det här är ännu ett verktyg för ökad medverkan och ökat medbestämmande, säger Nico Allergren, projektledare Dohi Agency.
Systemet bakom LivePoll är speciellt på många sätt. Det är lättanvänt och oerhört snabbt. Publicisten bakom en omröstning kan själv redigera frågor och upplägg, enkelt och i realtid. Sidan uppdateras automatiskt och anpassar sig allt eftersom ändringar görs eller röster läggs och systemet hanterar utan problem 10 000 samtidiga röstningar.
– Den nya versionen är utvecklad för att ännu smidigare hantera många samtidiga användare, men framförallt är den här lösningen mer flexibel. Den första versionen var ett komplement till massmedia, med den här vidareutvecklade plattformen får publicisten helt andra möjligheter, exempelvis vid en mässa eller ett seminarie.
– Vi använder den nya versionen under invigningen på Västerbotten på Grand Hotel redan nästa vecka. Det ska bli spännande att se hur vi kan involvera publiken ytterligare med hjälp av den, säger Nico.