Dohi Agency med från starten i internationellt utvecklingsprojekt

Projekt

Dohi Agency har det senaste året medverkat i ett internationellt utvecklingsprojekt, tillsammans med Schibsted Classified Media, internationella partners och utvecklare från tre kontinenter.

En arbetsgrupp sammanstrålade slutligen i Barcelona med de andra utvecklarna i projektet för att nå i mål med produktionen. Lösningen presenterar nästa generations privatannonser, en vidareutvecklad Blocket-produkt för världsmarknaden, anpassad för ”mobile first”. Lansering har redan skett i Brasilien under sommaren.

Från en lägenhet vid Alinguda Diagonal i Barcelona, har fyra utvecklare från Dohi Agency levt och verkat i projektet.

– Det här har varit ett spännande projekt för våra medarbetare, som fick ha Barcelona som hemstad i några månader, men även för oss som bolag. Vi var med från dag ett, och fick under resans gång möjlighet att skapa nya relationer med likasinnade människor och bolag i andra delar av världen – från Brasilien, Portugal, Mexico och Spanien med flera, säger Henrik Nordström, ansvarig på Dohi Agencys Stockholmskontor.

 

Projektet NextGen utgör grunden för nästa generations mobila privatannonser. Målet är att vidareutveckla Blocket och skapa en ny standard för köp- och säljannonser där användarna alltid har tillgång till den information de har störst nytta av.

I och med att det mobila användandet ökat de senaste åren och öppnat nya möjligheter för kontextuell information har också mobilappar varit fokus i denna satsning.

Schibsted Classified Media (SCM) drog igång det här projektet i augusti 2013, i vilket Schibsted som mest samlade 25 utvecklare i tre team; två team för att skapa appar och ett team för att modifiera och anpassa deras nuvarande lösning för ”backend”.

Programmerare, projektledare och produktägare handplockades från tre kontinenter och arbetet pågick inledningsvis i tre olika tidszoner.

Med tiden har dock projektet successivt migrerat till Barcelona.

– Vi är glada över att kunna medverka och bidra i ett så pass unikt projekt. Det är en erfarenhet som dessutom gav nya insikter och nya kontakter, säger en annan av Dohi Agencys utvecklare på plats, André Stenvall.

 

Appen lanserades i somras, och först ut var den Brasilianska marknaden – där deras version av Blocket heter Bom Negocio.

– Jämfört med tidigare versioner erbjuder den nya generationen ett lyft såväl vad gäller utseende som upplevelse och stabilitet. I nästa steg väntar utrullning i andra länder över världen och kontinuerligt utökad funktionalitet, säger André.

 

Kalender

Veckans ord

Hearable

En enhet vi bär i örat som förmedlar information till användaren kallas hearable.

Veckans citat

“Waiting for perfect is never as smart as making progress.
– Seth Godin (1960-) är en amerikansk entreprenör och författare.

Facebook

Twitter

Kolla in

Dohi på Webbdagarna

Ted Wengler och Mikael Friman på plats tillsammans med över 1600 entusiastiska IT-människor som trängdes bland internationella föreläsare och montrar.

WebdagarnaUnder dagarna var det framförallt fokus på kunderna och användarna och ett genomgående tema var att det är människan snarare än tekniken som kommer att driva den fortsatta utvecklingen. Vi på Dohi jobbar alltid i team i olika konstellationer och fick bekräftat att de stora innovationerna skapats av team snarare än ensamma genier.

Dohi Agency goes Swag

IMG_0473Med ryggsäckar från Sandqvist och funktionströjor från Houdini har våra Dohi Agency medarbetare aldrig varit snyggare. Vi vill att valet av leverantörer ska spegla det vi inom Dohi står för.
IMG_0452Både Sandqvist och Houdini är svenska företag som jobbar med kvalitet, design och hållbarhet. Sandqvist beskriver sin design som okomplicerad, funktionell och vacker medan Houdini designar och producerar kläder för människor som vill uppleva mer, prestera mer och ha mer kul eller för att citera dem från deras hemsida  Vi tillverkar produkter för nyfikna personer med stora hjärtan.

Notiser

Smoothie Contest

På Dohi Agency vårkonferens ställdes fem lag inför utmaningen att skapa en smoothie som skulle bedömas på namn, smak, utseende och kreativitet. Vår fantastiska Fanny hade säkerställt att råvaror och ingredienser inte skulle var något hinder för vad lagen skulle kunna åstadkomma. Efter mycket hackande, skratt, provsmakande och justeringar kunde så småningom en vinnare koras. Crunchy Marguerita tog hem segern, en smoothie mixad med mycket kärlek, hallon, banan, avokado yoghurt, nötter, kolasås mm. För er som tänker att det här är någonting för er – don´t do this at home.

Smoothi tävling

Tipsa