Dohi Agency lanserar ny kommunikationstjänst
Dohi Agencys kreativa team jobbar med produktion och lansering av en ny kommunikationstjänst. Målet är att lyfta vikten av idéer, kreativitet och originalitet och bidra till att förändra bilden av norra Sverige. Kunden vi samarbetar med är Region Västerbotten och lösningen heter ”Orda”.
Tjänsten introducerades för första gången nere på Bok- och Biblioteksmässan i slutet av september. Där spred kampanjen information till många av de människor som resten av Sverige lyssnar på – författare, krönikörer, journalister, förläggare med flera.
– Ett väldigt spännande projekt, och ett utmärkt exempel på helhetsåtagande där vi tar en unik idé ut till en marknad, säger projektledare Nico Allergren.
Lösningen “Orda” låter människor kommunicera med varandra, via i första hand Twitter och Facebook – dock med några utmanande begränsningar, som snart blir enbart möjligheter. Användaren måste vara kreativ och uppfinna ett eget ord som han eller hon tycker saknas.
- I tjänsten kan man bara kommunicera med ett ord åt gången.
- Tjänsten kommer att kontrollera att det ord användare skriver mot de största ordlistorna – men i det här fallet neka publicering om ordet redan finns.
Tanken är att skapa en lista av ord som beskriver en ny sak, en ny känsla, rörelse eller fenomen. “Var originell och bidra med ett nytt ord för en ny värld”, är uppmaningen. De nya orden samlas i en ordlista, där alla användare kan gilla andras nyord. Skaparen kan via en länk också erbjuda en förklaring av ordet.
– Vi tror att många språkmänniskor och kreativa personer kommer att vilja delta i den här kampanjen som vi siktar på ska bli en rörelse, säger Nicke Berglund.