Workshop och inspirationsdag tillsammans med UMIT

Event

Måndagen den 12 september fick Dohi besök av 60 personer från 20 olika organisationer. Hälften kom ifrån näringslivet och hälften från universitet och institut. Temat för dagen var “Kranar i den digitala tidsåldern” och arrangemanget var ett samarbete mellan Dohi Broadcast, Dohi Innovation Agency och UMIT Research Lab. UMIT Research Lab är en miljö för grundforskning i beräkningsvetenskap och teknik med fokus på industriella tillämpningar och innovativ mjukvaruutveckling.

Dagens schema var fullspäckad och den inleddes med frukost, inspirationsföreläsningar samt miniföredrag. Dessa hölls av både forskare från UMIT och deltagare från näringslivet, bland annat Kenneth Bodin från Algoryx Simulation, Johan Granström från ABB Business Center Umeå och Martin Servin från Umeå Universitet.

Efter dessa intressanta föredrag fortsatte vi med workshop med målet var att ta fram en idé att satsa 50 miljoner fiktiva kronor på under de kommande fem åren. Workshopen följde Dohis utarbetade Business Camp-modell med idégenerering, analys, gallring och efterföljande pitch. Strax före lunch hade vi sex stycken intressanta idéer som skulle fortsätta utvärderas under eftermiddagen.

– Vår workshop gick bra. Jag håller verkligen med om vikten av att universitet och näringsliv blandas upp. Samverkan mellan industrin och akademin behöver uppmuntras med en överlappning som fungerar för båda, säger Ulf Andersson från Luleå tekniska universitet och ProcessIT Innovations.

Grupp 1

Efter lunch fick vi fortsätta lyssna på intressanta föredrag, denna gång hållna av bland annat Martin Berggren från Umeå Universitet, Martin Englund från Skogforsk och Pedro La Hera från SLU och Skogstekniska klustret.

Eftermiddagen fortsatte med en NABCD-analys av gruppernas idéer och i slutet av dagen fick vi höra intressanta pitcher av dessa. Kanske är framtidens kranar som transformers, dvs anpassningsbara och samverkande maskiner, eller så finns det en global databas för all tänkbar data som kan användas för analys, optimering och simulering, eller så har det tagits fram ett medvetet förarstödssystem för autonoma maskiner för att kunna visualisera okänd omgivning.

Dagen avslutades med mingel, test av simulatorer och nätverkande som öppnade för nya samarbeten och affärer.

– Den här dagen är ett jättefint initiativ av UMIT. Vi har ett kluster här i regionen av företag och universitet som vi gärna är med i. Vi vill vara med i det här arbetet och förstå vad som efterfrågas och vilka behov som finns, säger Clarence Jacobsson, vd för Oryx.

Kalender

Veckans ord

Hearable

En enhet vi bär i örat som förmedlar information till användaren kallas hearable.

Veckans citat

“Waiting for perfect is never as smart as making progress.
– Seth Godin (1960-) är en amerikansk entreprenör och författare.

Facebook

Twitter

Kolla in

Dohi på Webbdagarna

Ted Wengler och Mikael Friman på plats tillsammans med över 1600 entusiastiska IT-människor som trängdes bland internationella föreläsare och montrar.

WebdagarnaUnder dagarna var det framförallt fokus på kunderna och användarna och ett genomgående tema var att det är människan snarare än tekniken som kommer att driva den fortsatta utvecklingen. Vi på Dohi jobbar alltid i team i olika konstellationer och fick bekräftat att de stora innovationerna skapats av team snarare än ensamma genier.

Dohi Agency goes Swag

IMG_0473Med ryggsäckar från Sandqvist och funktionströjor från Houdini har våra Dohi Agency medarbetare aldrig varit snyggare. Vi vill att valet av leverantörer ska spegla det vi inom Dohi står för.
IMG_0452Både Sandqvist och Houdini är svenska företag som jobbar med kvalitet, design och hållbarhet. Sandqvist beskriver sin design som okomplicerad, funktionell och vacker medan Houdini designar och producerar kläder för människor som vill uppleva mer, prestera mer och ha mer kul eller för att citera dem från deras hemsida  Vi tillverkar produkter för nyfikna personer med stora hjärtan.

Notiser

Smoothie Contest

På Dohi Agency vårkonferens ställdes fem lag inför utmaningen att skapa en smoothie som skulle bedömas på namn, smak, utseende och kreativitet. Vår fantastiska Fanny hade säkerställt att råvaror och ingredienser inte skulle var något hinder för vad lagen skulle kunna åstadkomma. Efter mycket hackande, skratt, provsmakande och justeringar kunde så småningom en vinnare koras. Crunchy Marguerita tog hem segern, en smoothie mixad med mycket kärlek, hallon, banan, avokado yoghurt, nötter, kolasås mm. För er som tänker att det här är någonting för er – don´t do this at home.

Smoothi tävling

Tipsa