Tillväxtdagarna 2014

Event

Mötet mellan traditionell basindustri och nya digitala kreativa näringar var huvudfråga när Swedbanks Tillväxtdagar arrangerades i Umeå under förra veckan.

Det exemplifierades väl redan under inledningen när Emanuel Dohi deltog under den första stora debatten. Tillsammans med bland andra Forsman & Bodenfors VD Erik Sollenberg och PM Nilsson från Dagens Industri dryftade de kreativitet och framtidens möjligheter.

Fem ministrar, och närmare 600 andra politiker, forskare och företagsledare fanns på plats under Tillväxtdagarna för att tillsammans hitta lösningar på framtidens utmaningar. Hela debatten sändes i sin helhet i efterhand på SVT2, någonting som fortfarande går att ses via denna länk.

Umeå blev femte staden att värda arrangemanget och när det nu hölls i norra Sverige satte det sin tydliga prägel på de ämnen som togs upp till debatt och samtal. Flera av de närmare 50 programpunkterna handlar om den traditionella basindustrin och de framväxande nya digitala kreativa näringarna.

– I den globala konkurrens vi lever med måste vi ta till oss all den senaste tekniken för att kapa våra kostnader, förklarar Lars-Eric Aaro, vd för LKAB, och nämnde bland annat hur trådlösa nätverk förändrat mycket av gruvbrytningen.
Mötet mellan äldre industrigrenar och nya framväxande näringar var också något som David Mothander, policyansvarig på Google Sverige, ville instämma i.

– När man tar digital teknik och lägger det på traditionell industri så händer mycket spännande. Kunskapsindustrin och basindustrin måste växa samman, säger David Mothander och understryker sitt inlägg med att citera låttexten ”You ain’t seen nothin’ yet”, som en påminnelse om att ännu större förändringar och utmaningar väntar i framtiden.

Arrangemangets status avslöjades inte minst av antalet medverkande ministrar –näringsminister Annie Lööf var där tillsammans med integrationsminister Erik Ullenhag, arbetsmarknadsminister Elisabeth Svantesson, finansmarknadsminister Peter Norman och civil- och bostadsminister Stefan Attefall.

Kalender

Veckans ord

Hearable

En enhet vi bär i örat som förmedlar information till användaren kallas hearable.

Veckans citat

“Waiting for perfect is never as smart as making progress.
– Seth Godin (1960-) är en amerikansk entreprenör och författare.

Facebook

Twitter

Kolla in

Dohi på Webbdagarna

Ted Wengler och Mikael Friman på plats tillsammans med över 1600 entusiastiska IT-människor som trängdes bland internationella föreläsare och montrar.

WebdagarnaUnder dagarna var det framförallt fokus på kunderna och användarna och ett genomgående tema var att det är människan snarare än tekniken som kommer att driva den fortsatta utvecklingen. Vi på Dohi jobbar alltid i team i olika konstellationer och fick bekräftat att de stora innovationerna skapats av team snarare än ensamma genier.

Dohi Agency goes Swag

IMG_0473Med ryggsäckar från Sandqvist och funktionströjor från Houdini har våra Dohi Agency medarbetare aldrig varit snyggare. Vi vill att valet av leverantörer ska spegla det vi inom Dohi står för.
IMG_0452Både Sandqvist och Houdini är svenska företag som jobbar med kvalitet, design och hållbarhet. Sandqvist beskriver sin design som okomplicerad, funktionell och vacker medan Houdini designar och producerar kläder för människor som vill uppleva mer, prestera mer och ha mer kul eller för att citera dem från deras hemsida  Vi tillverkar produkter för nyfikna personer med stora hjärtan.

Notiser

Smoothie Contest

På Dohi Agency vårkonferens ställdes fem lag inför utmaningen att skapa en smoothie som skulle bedömas på namn, smak, utseende och kreativitet. Vår fantastiska Fanny hade säkerställt att råvaror och ingredienser inte skulle var något hinder för vad lagen skulle kunna åstadkomma. Efter mycket hackande, skratt, provsmakande och justeringar kunde så småningom en vinnare koras. Crunchy Marguerita tog hem segern, en smoothie mixad med mycket kärlek, hallon, banan, avokado yoghurt, nötter, kolasås mm. För er som tänker att det här är någonting för er – don´t do this at home.

Smoothi tävling

Tipsa