TEDx tog över Umeå

Övrigt

Den här veckan har både Dohi och Umeå färgats av TEDx–eventet som återigen, för andra gången, regisserades av individer från Dohi och Ledarskapscentrum. Resultatet blev en fantastisk blandning av profiler, idéer och möten över två dagar och kvällar.

TEDxUmeå inleddes på onsdagen på P5 – Vävens futuristiska konferensanläggning – där bland andra Rochelle King, Spotifys designchef, höll ett kortare talk strax innan Kung Fury-gänget äntrade scenen och visade den musikvideo som nått 6 000 000 views på Youtube på bara en dryg vecka.

Minglet var en alldeles utmärkt och uppskattad försmak till det som skulle komma – huvudeventet på torsdagen, som i år hölls nere på Sliperiet.

Som en röd tråd genom dagarna, och som utmärkta exempel på vikten av kreativitet och nytänkande rullade tre Tesla-bilar runt på gatorna i Umeå – häpnadsväckande elbilar som deltagarna i TEDxUmeå fick chansen att provköra. Företagets Norden-VD Peter Bardenfleth-Hansen föreläste givetvis också om bolagets resa fram till idag.

– Vi har fått ett väldigt bra gensvar, även den här gången. Och det är givetvis roligt men framförallt viktigt. Publiken är mer än åskådare på ett TEDx-event, de deltar i samma utsträckning som de som föreläser på scenen eftersom vi alla är inblandade i att skapa atmosfären och sprida goda idéer till varandra och andra, sa Nico Allergren, projektledare på Dohi Agency.

En kreativt inslag som var nytt för i år var att TEDxUmeå hade en egen tecknare i Maria Wall. Hon satt och skissade ut idéer, tankar och bilder live under eventet – teckningar som ni kan se på TEDxUmeås Flickr tillsammans med andra bilder från dagarna.

Nu sätter arbetsgruppen sikte mot TEDxUmeå 3.0 nästa år. Och den gången i en ännu större kostym.

Kalender

Veckans ord

Hearable

En enhet vi bär i örat som förmedlar information till användaren kallas hearable.

Veckans citat

“Waiting for perfect is never as smart as making progress.
– Seth Godin (1960-) är en amerikansk entreprenör och författare.

Facebook

Twitter

Kolla in

Dohi på Webbdagarna

Ted Wengler och Mikael Friman på plats tillsammans med över 1600 entusiastiska IT-människor som trängdes bland internationella föreläsare och montrar.

WebdagarnaUnder dagarna var det framförallt fokus på kunderna och användarna och ett genomgående tema var att det är människan snarare än tekniken som kommer att driva den fortsatta utvecklingen. Vi på Dohi jobbar alltid i team i olika konstellationer och fick bekräftat att de stora innovationerna skapats av team snarare än ensamma genier.

Dohi Agency goes Swag

IMG_0473Med ryggsäckar från Sandqvist och funktionströjor från Houdini har våra Dohi Agency medarbetare aldrig varit snyggare. Vi vill att valet av leverantörer ska spegla det vi inom Dohi står för.
IMG_0452Både Sandqvist och Houdini är svenska företag som jobbar med kvalitet, design och hållbarhet. Sandqvist beskriver sin design som okomplicerad, funktionell och vacker medan Houdini designar och producerar kläder för människor som vill uppleva mer, prestera mer och ha mer kul eller för att citera dem från deras hemsida  Vi tillverkar produkter för nyfikna personer med stora hjärtan.

Notiser

Smoothie Contest

På Dohi Agency vårkonferens ställdes fem lag inför utmaningen att skapa en smoothie som skulle bedömas på namn, smak, utseende och kreativitet. Vår fantastiska Fanny hade säkerställt att råvaror och ingredienser inte skulle var något hinder för vad lagen skulle kunna åstadkomma. Efter mycket hackande, skratt, provsmakande och justeringar kunde så småningom en vinnare koras. Crunchy Marguerita tog hem segern, en smoothie mixad med mycket kärlek, hallon, banan, avokado yoghurt, nötter, kolasås mm. För er som tänker att det här är någonting för er – don´t do this at home.

Smoothi tävling

Tipsa