Social Inkludering – workshop på Dohi Society

Övrigt

Vårens fjärde Idéverkstad, inom ramen för Västerbottens innovationsprocess Innovationsloopen, som Dohi varit med och utformat och initierat, genomfördes i Umeå den 7:e maj. Ämnet för dagen var ”Integration och social inkludering”, med samarbetsparten Umeåregionen.

I workshop-grupperna återfanns handläggare, forskare, studenter, företagare och politiker – sammanlagt 60 personer fördelade på sju grupper.

– Målet är att hitta nya sätt att inkludera människor i samhället. Hur kan det civila samhället, tjänstemän, forskare och företagare tillsammans samsas och samarbeta för att inkludera de här människorna, de här medmänniskorna, sa Ahmet inledningsvis.

– Jag jobbar för ett företag som funnits i Sverige i snart 200 år och anledningen till varför vi finns idag är densamma som då – att vi vill vara med och utveckla samhälle och därför är vi med idag, sa David Melender från Swedbank.

Efter några intensiva timmar på eftermiddagen stod grupperna klara med sina presentationer av sina lösningar.

– Dagen har varit långt över förväntan, och då hade jag ändå höga förväntningar på den. Jag är så fantastiskt nöjd med hela upplägget och det märks också på alla deltagare – hur engagerade och fulla av idéer som de är, och hur förberedda alla har varit – det värmer. Och, att få mötas över organisationsgränser, som vi gör här idag, det är verkligen ett lyckokast, sa Mona Åström, projektledare på Umeåregionen.

Dagen sju koncept, om hur samhället kan öka den sociala inkluderingen, kommer alla att fungera som inspiration och underlag för grupperna uppe i utvecklingsverkstäderna som arrangeras under Mötesplats Lycksele den 2-4 juni – och två av dem kommer att lyftas extra och vidareutvecklas till prototyper och senare produkter och tjänster.

De sju koncepten är:

Grupp 1: Jobblänken

En webbplats i form av socialt företagande för att ta tillvara på människors kompetenser för att mätta arbetsmarknadens behov. En naturlig mötesplats på lika villkor för arbetssökande och arbetsgivare där även redan etablerade förmedlare av jobb finns som aktiva parter, t.ex. Linkedin, Arbetsförmedlingen och bemanningsföretag.

Grupp 2: Kick-in

En portal för underlätta för medborgerligt engagemang tillsammans med proaktiv forskning. En portal för att engagera sig i integrerande projekt/initiativ. Ett sätt för att hitta etablerade strukturer för att hjälpa andra.

Grupp 3: Air Share

En digital förmedlingstjänst av mänskliga möten. En app där man lägger in ett behov men också tjänster man är redo att förmedla. Ett Blocket/Tradera för tjänster vi utför åt varandra.

Grupp 4: Bjud in

En rörelse i form av ett socialt forum på internet och i sociala medier där människor, företag och organisationer kan bjuda in andra på förutsättningslösa möten, till exempel en fika. Nyckelorden är kamratskap, glädje och nyfikenhet. Alla kan bjuda in!

Grupp 5: Integrationshuset

En fysisk och digital mötesplats för ökad integration och samverkan. En arena för att skapa strukturer för att arbeta med de utmaningar och möjligheter som integrationen innebär.

Grupp 6: Skattkistan

En fysisk mötesplats för samordning av myndighetsutövande, civila samhället och näringslivet. En slags vägledning in i samhället för nyanlända.

Grupp 7: Buddy language

Ett socialt nätverk som bygger på principen ”help me to help you”. En digital plattform för att människor i större utsträckning ska delta i aktiviteter och få kontakt med nya människor.

Kalender

Veckans ord

Hearable

En enhet vi bär i örat som förmedlar information till användaren kallas hearable.

Veckans citat

“Waiting for perfect is never as smart as making progress.
– Seth Godin (1960-) är en amerikansk entreprenör och författare.

Facebook

Twitter

Kolla in

Dohi på Webbdagarna

Ted Wengler och Mikael Friman på plats tillsammans med över 1600 entusiastiska IT-människor som trängdes bland internationella föreläsare och montrar.

WebdagarnaUnder dagarna var det framförallt fokus på kunderna och användarna och ett genomgående tema var att det är människan snarare än tekniken som kommer att driva den fortsatta utvecklingen. Vi på Dohi jobbar alltid i team i olika konstellationer och fick bekräftat att de stora innovationerna skapats av team snarare än ensamma genier.

Dohi Agency goes Swag

IMG_0473Med ryggsäckar från Sandqvist och funktionströjor från Houdini har våra Dohi Agency medarbetare aldrig varit snyggare. Vi vill att valet av leverantörer ska spegla det vi inom Dohi står för.
IMG_0452Både Sandqvist och Houdini är svenska företag som jobbar med kvalitet, design och hållbarhet. Sandqvist beskriver sin design som okomplicerad, funktionell och vacker medan Houdini designar och producerar kläder för människor som vill uppleva mer, prestera mer och ha mer kul eller för att citera dem från deras hemsida  Vi tillverkar produkter för nyfikna personer med stora hjärtan.

Notiser

Smoothie Contest

På Dohi Agency vårkonferens ställdes fem lag inför utmaningen att skapa en smoothie som skulle bedömas på namn, smak, utseende och kreativitet. Vår fantastiska Fanny hade säkerställt att råvaror och ingredienser inte skulle var något hinder för vad lagen skulle kunna åstadkomma. Efter mycket hackande, skratt, provsmakande och justeringar kunde så småningom en vinnare koras. Crunchy Marguerita tog hem segern, en smoothie mixad med mycket kärlek, hallon, banan, avokado yoghurt, nötter, kolasås mm. För er som tänker att det här är någonting för er – don´t do this at home.

Smoothi tävling

Tipsa