“Maktfaktorn” på UR

Projekt

Dohi Agency har tillsammans med UR skapat en lekfull utbildande webbplats för demokrati. 

Demokrati är en grundbult för ett modernt och välmående samhälle. Avgörande blir det därför att även nästa generation förstår och intresserar sig för olika former av folkstyre. UR:s utmaning var att på ett lekfullt och informativt sätt sprida intresse för demokrati till ungdomar, primärt elever i gymnasiet. Ett annat viktigt element var att eleverna tillsammans med sina kamrater och lärare skulle få en förståelse för hur politiska beslut går att påverka, och tidigt känna en genuin delaktighet i den demokratiska processen.

Resultatet är Maktfaktorn, en digital upplevelse för visuellt berättande baserat på verklig statistik och data, där användarna är medskapare och påverkar innehållet genom sina val.

Maktfaktorn använder olika typer av grafer, animationer och visualiseringar för att göra upplevelsen dynamisk och intressant. Detta kombineras med diskussioner, experiment och fördjupande arbeten. Dohi Agency har svarat för teknisk utveckling och programmering med hjälp av de senaste webb-teknikerna, vilket möjliggör avancerade funktioner och gör sidan optimerad för en snabb användarvänlig upplevelse.

 

Kalender

Veckans ord

Hearable

En enhet vi bär i örat som förmedlar information till användaren kallas hearable.

Veckans citat

“Waiting for perfect is never as smart as making progress.
– Seth Godin (1960-) är en amerikansk entreprenör och författare.

Facebook

Twitter

Kolla in

Dohi på Webbdagarna

Ted Wengler och Mikael Friman på plats tillsammans med över 1600 entusiastiska IT-människor som trängdes bland internationella föreläsare och montrar.

WebdagarnaUnder dagarna var det framförallt fokus på kunderna och användarna och ett genomgående tema var att det är människan snarare än tekniken som kommer att driva den fortsatta utvecklingen. Vi på Dohi jobbar alltid i team i olika konstellationer och fick bekräftat att de stora innovationerna skapats av team snarare än ensamma genier.

Dohi Agency goes Swag

IMG_0473Med ryggsäckar från Sandqvist och funktionströjor från Houdini har våra Dohi Agency medarbetare aldrig varit snyggare. Vi vill att valet av leverantörer ska spegla det vi inom Dohi står för.
IMG_0452Både Sandqvist och Houdini är svenska företag som jobbar med kvalitet, design och hållbarhet. Sandqvist beskriver sin design som okomplicerad, funktionell och vacker medan Houdini designar och producerar kläder för människor som vill uppleva mer, prestera mer och ha mer kul eller för att citera dem från deras hemsida  Vi tillverkar produkter för nyfikna personer med stora hjärtan.

Notiser

Smoothie Contest

På Dohi Agency vårkonferens ställdes fem lag inför utmaningen att skapa en smoothie som skulle bedömas på namn, smak, utseende och kreativitet. Vår fantastiska Fanny hade säkerställt att råvaror och ingredienser inte skulle var något hinder för vad lagen skulle kunna åstadkomma. Efter mycket hackande, skratt, provsmakande och justeringar kunde så småningom en vinnare koras. Crunchy Marguerita tog hem segern, en smoothie mixad med mycket kärlek, hallon, banan, avokado yoghurt, nötter, kolasås mm. För er som tänker att det här är någonting för er – don´t do this at home.

Smoothi tävling

Tipsa