Från exjobb till anställning

Profil

Det började med tre ingenjörer vid Umeå universitet som alla hade helt olika tankar om vad programmering innebär. Nu sitter de på Kungsgatan 63D på Dohi Innovation Agency och arbetar med ledande teknologi inom branschen. Möt Markus Sköld, Love Engman och Viktor Lindberg som alla gjorde sitt exjobb på företaget, vilket sedan ledde till en anställning.

Genom att anordna innovations-workshops i samarbete med Umeå universitet skapar Dohi nya kontakter med entusiastiska studenter som är hungriga på arbetslivet. Det var just så Markus Sköld, Love Engman och Viktor Lindberg kom i kontakt med Dohi.

– Jag hade sedan tidigare hört talas om Dohi, men det var först efter en workshop som arrangerades av företaget som jag kom i kontakt med dem. Där fick jag pitcha min idé för mitt exjobb i en intervju och de gillade den, berättar Markus.

Markus idé var att utveckla en mjukvara som kan automatisera delar av det redaktionella arbetet och på så sätt spara tid vad gäller kontroll av felstavning, formatering och liknande administrativt arbete. Examensarbetet gjordes gentemot ett av Dohis venture bolag, Content Central, som är en marknadsplats för medier och frilansjournalister.

– För detta projekt skapade jag två olika prototyper, en för rena felstavningar och en för tillfällen där felaktiga ord används. Under projektets gång kom jag fram till att det gick att optimera produkten med 51 sekunder per artikel med metoder jag implementerat, säger Markus.

Love Engman kom också i kontakt med Dohi via de anordnade workshopsen. Love ville undersöka om det var möjligt att skapa ett system som med automatik kan upptäcka nätmobbning på sociala medier genom att använda sig av tekniker inom machine learning.

– Målet med mitt exjobb var att öka min kunskap kring hur system inom machine learning och natural language processing fungerar. Nätmobbning är ett verkligt problem och jag hoppas att dessa metoder kan vara värdefulla hjälpmedel för att motarbeta detta, säger Love.

Viktor Lindberg experimenterade under sin exjobbstid med utvärdering av olika algoritmer för läggning av skolscheman. Examensarbetet genomfördes i nära samarbete med teamet på Dohi Agency som arbetar med system för en av de större skolkoncernerna i Sverige.

Dohi jobbar kontinuerligt med insatser för att examensarbetare ska trivas och känna gemenskap. HR-chefen, Åsa Alvarsson berättar att företagets samarbete med Umeå universitet är viktigt för att fånga upp framtidens talanger och potentiella nya medarbetare.

– Under examensarbetet får studenterna chansen att visa vad de kan samtidigt som de får erfarenhet av arbetslivet och lära känna sina framtida arbetskollegor, så det är en win-win-situation för båda parterna, avslutar Åsa.

 

 

Kalender

Veckans ord

Hearable

En enhet vi bär i örat som förmedlar information till användaren kallas hearable.

Veckans citat

“Waiting for perfect is never as smart as making progress.
– Seth Godin (1960-) är en amerikansk entreprenör och författare.

Facebook

Twitter

Kolla in

Dohi på Webbdagarna

Ted Wengler och Mikael Friman på plats tillsammans med över 1600 entusiastiska IT-människor som trängdes bland internationella föreläsare och montrar.

WebdagarnaUnder dagarna var det framförallt fokus på kunderna och användarna och ett genomgående tema var att det är människan snarare än tekniken som kommer att driva den fortsatta utvecklingen. Vi på Dohi jobbar alltid i team i olika konstellationer och fick bekräftat att de stora innovationerna skapats av team snarare än ensamma genier.

Dohi Agency goes Swag

IMG_0473Med ryggsäckar från Sandqvist och funktionströjor från Houdini har våra Dohi Agency medarbetare aldrig varit snyggare. Vi vill att valet av leverantörer ska spegla det vi inom Dohi står för.
IMG_0452Både Sandqvist och Houdini är svenska företag som jobbar med kvalitet, design och hållbarhet. Sandqvist beskriver sin design som okomplicerad, funktionell och vacker medan Houdini designar och producerar kläder för människor som vill uppleva mer, prestera mer och ha mer kul eller för att citera dem från deras hemsida  Vi tillverkar produkter för nyfikna personer med stora hjärtan.

Notiser

Smoothie Contest

På Dohi Agency vårkonferens ställdes fem lag inför utmaningen att skapa en smoothie som skulle bedömas på namn, smak, utseende och kreativitet. Vår fantastiska Fanny hade säkerställt att råvaror och ingredienser inte skulle var något hinder för vad lagen skulle kunna åstadkomma. Efter mycket hackande, skratt, provsmakande och justeringar kunde så småningom en vinnare koras. Crunchy Marguerita tog hem segern, en smoothie mixad med mycket kärlek, hallon, banan, avokado yoghurt, nötter, kolasås mm. För er som tänker att det här är någonting för er – don´t do this at home.

Smoothi tävling

Tipsa