wearables

Från A till Z: Surfarens guide till den digitala galaxen

Tips

 Häng med på en resa från A till Z i vår digitala värld!

A: Analytics. Google Analytics är ett av de allra mest flitigt använda statistikverktygen på marknaden.

B: Banner. En form av annons som visas på sajten, och kan ligga i toppen, på sidorna och/eller i en text, exempelvis.

C: Content. Eller innehåll. Brukar användas som en generell term när man pratar om innehållet på exempelvis en sajt.

D: DoubleClick. Ett av marknadens mest använda program för att styra displaykampanjer, alltså de banners och liknande som syns på sajerna.

E: E-commerce. E-handel på ”redig” svenska.

F: Flöde. Brukar syfta till den artikelkedja som exempelvis ligger på startsidan på en sajt, eller den lista av uppdateringar som du scrollar igenom när du kollar Facebook.

G: Google. Den kanske viktigaste aktören för alla sajter. Har du en bra sajt och jobbar målmedvetet med ditt innehåll så ”rankar” du bra på Google – det vill säga kommer högt upp i sökresultatet, och därmed får in mer folk till din sajt.

H: Hemsida. En något ålderdomlig term för en sajt.

I: Influencer. Motsvarar ungefär ordet bloggare, alternativt en profil. Denne är på ett eller annat sätt kopplad till ett varumärke, och är en slags ambassadör för detsamma.

J: Java. Ett programspråk som kan användas för all slags programmering och programutveckling.

K: Kampanj. Allt som ingår i en affär med en kund, och kan inkludera artikel, tävling, banner och mycket annat.

L: Länkar. Ett av de viktigaste inslagen när det kommer till att bygga en bra sajt (för Google, framförallt). Man pratar både om inlänkar (som pekar in till vår sajt) och utlänkar (som pekar från vår sajt). Jobbar vi rätt med dessa gillar Google oss.

M: Mediebyråer. Många företag, stora som små, anlitar en extern byrå som sköter en marknadsföringsbudget och eventuellt även står för delar av (framförallt) den strategiska, externa kommunikationen.

N: Native. En form av samarbete med en kund, som syns med artiklar, tävlingar eller liknande i det redaktionella flödet. Innehållet ser lite ut som vårt eget men har en tydlig avsändare med kundens namn (och förstås ett budskap).

O: Ocast. En sajt (inte vår egen) dit vi hänvisar våra potentiella och ibland även befintliga kunder. Här hittar man information om olika former av format som man kan annonsera hos oss med, liksom information om målgrupper, trafik och mycket annat. Här är länken till vår samlingssida hos Ocast: ocast.com/dohi

P: Puffa. Att puffa är att lyfta exempelvis en tävling eller artikel, antingen på sajten eller förslagsvis på sociala medier, för att få den att nå ut till fler personer.

Q: Q & A. Frågor & Svar. En form av artikel av intervjukaraktär.

R: Reach. Räckvidd. Alltså hur bra (= hur många man når) man når ut med en artikel, tävling eller post på Facebook.

S: Sociala medier. Facebook, Twitter och Instagram är tre exempel på stora sociala medier, där man oftast måste synas på ett eller annat sätt för att dra trafik till sin sajt.

T: Trafik. Enkelt uttryckt hur många som besöker din sajt. Kan mätas på en rad olika sätt, till exempel via Sidvisningar, Unika besökare och så vidare.

U: URL. En adress till en sajt, till exempel www.fitnessformen.se

V: Varumärke. Dohi Media är ett exempel på varumärke, men för vår verksamhet är det snarare våra titlar som är de viktigaste varumärkena utåt och dem vi måste jobba med mot marknaden. Några av de största varumärken för bolaget i fråga är Hälsa & Fitness, Fitness for men, Hockeymagasinet, Umeå Guiden och många fler.

W: Who? Vem är din besökare? Vilken är din målgrupp? Mycket av problematiken digitalt, vid sidan av de tekniska lösningarna förstås, finns i målgruppen och hur väl den är definierad, kommuniceras med och finner ditt varumärke intressant.

X Generation X. Generationen människor födda mellan mitten av 60-talet och början av 80-talet, som uppvisar vitt skild mediekonsumtion än den Generation Y som kommer efter – ofta kallad Millenials.

Y: YOLO. Ingen digitala term i sig, men ungdomarna använder förkortningen av You Only Live Once – och det kan vi också, med fördel, göra när det kommer till experimentlusta och viljan att utvecklas!

Z: Generation Z. Dagens unga och kanske mest frekventa mediekonsumenter, födda från mitten av 90-talet och fram inpå 2010-talet. Många är de företag som vill kommunicera på rätt nivå med dessa medvetna mediekonsumenter.

Kalender

Veckans ord

Hearable

En enhet vi bär i örat som förmedlar information till användaren kallas hearable.

Veckans citat

“Waiting for perfect is never as smart as making progress.
– Seth Godin (1960-) är en amerikansk entreprenör och författare.

Facebook

Twitter

Kolla in

Dohi på Webbdagarna

Ted Wengler och Mikael Friman på plats tillsammans med över 1600 entusiastiska IT-människor som trängdes bland internationella föreläsare och montrar.

WebdagarnaUnder dagarna var det framförallt fokus på kunderna och användarna och ett genomgående tema var att det är människan snarare än tekniken som kommer att driva den fortsatta utvecklingen. Vi på Dohi jobbar alltid i team i olika konstellationer och fick bekräftat att de stora innovationerna skapats av team snarare än ensamma genier.

Dohi Agency goes Swag

IMG_0473Med ryggsäckar från Sandqvist och funktionströjor från Houdini har våra Dohi Agency medarbetare aldrig varit snyggare. Vi vill att valet av leverantörer ska spegla det vi inom Dohi står för.
IMG_0452Både Sandqvist och Houdini är svenska företag som jobbar med kvalitet, design och hållbarhet. Sandqvist beskriver sin design som okomplicerad, funktionell och vacker medan Houdini designar och producerar kläder för människor som vill uppleva mer, prestera mer och ha mer kul eller för att citera dem från deras hemsida  Vi tillverkar produkter för nyfikna personer med stora hjärtan.

Notiser

Smoothie Contest

På Dohi Agency vårkonferens ställdes fem lag inför utmaningen att skapa en smoothie som skulle bedömas på namn, smak, utseende och kreativitet. Vår fantastiska Fanny hade säkerställt att råvaror och ingredienser inte skulle var något hinder för vad lagen skulle kunna åstadkomma. Efter mycket hackande, skratt, provsmakande och justeringar kunde så småningom en vinnare koras. Crunchy Marguerita tog hem segern, en smoothie mixad med mycket kärlek, hallon, banan, avokado yoghurt, nötter, kolasås mm. För er som tänker att det här är någonting för er – don´t do this at home.

Smoothi tävling

Tipsa