Data Tjej besöker Dohi.

Event

Det stående inslaget på Dohi varje vecka – fredagspitchen – hölls under fredagen av en kvintett från DataTjej. DataTjej är communityn, med ett starkt fäste i Umeå, som syftar till att främja intresse och nätverk för tjejer i alla åldrar som intresserar sig för data och IT.

Dohi vill bidra så mycket som möjligt till de här kreativa tjejerna, och den här gången handlade det om gemensam lunch och därtill en föreläsning där de berättade om den senaste nationella Data Tjej-konferensen, som hölls i Göteborg det här året – där Dohi för övrigt var en av sponsorerna som hjälpte tjejerna ner till Göteborg.

Och även nästa vecka gör vi saker ihop. Dohi har bjudit in hela ID-programmet till Dohis auditorium i Utopiahuset för en kodkväll, fredagen den 6 mars, och hittills har ca 60 studenter anmält sig till det eventet.

– Det är jättekul och spännande förstås. Vi umgås gärna med dem och försöker alltid bidra så mycket vi kan till att inspirera och lyfta fram duktiga tjejer som vill jobba med teknik. Vi behöver dem också – för att kunna skapa lösningar och upplevelser som alla vill ta del av, säger Joel Nordin, projektledare på Dohi.

Kodkvällen inleds med en föreläsning i Material Design av Mattias Bergström på Dohi, innan det är dags att kavla upp skjortärmarna och koda ända in på småtimmarna.

Kalender

Veckans ord

Hearable

En enhet vi bär i örat som förmedlar information till användaren kallas hearable.

Veckans citat

“Waiting for perfect is never as smart as making progress.
– Seth Godin (1960-) är en amerikansk entreprenör och författare.

Facebook

Twitter

Kolla in

Dohi på Webbdagarna

Ted Wengler och Mikael Friman på plats tillsammans med över 1600 entusiastiska IT-människor som trängdes bland internationella föreläsare och montrar.

WebdagarnaUnder dagarna var det framförallt fokus på kunderna och användarna och ett genomgående tema var att det är människan snarare än tekniken som kommer att driva den fortsatta utvecklingen. Vi på Dohi jobbar alltid i team i olika konstellationer och fick bekräftat att de stora innovationerna skapats av team snarare än ensamma genier.

Dohi Agency goes Swag

IMG_0473Med ryggsäckar från Sandqvist och funktionströjor från Houdini har våra Dohi Agency medarbetare aldrig varit snyggare. Vi vill att valet av leverantörer ska spegla det vi inom Dohi står för.
IMG_0452Både Sandqvist och Houdini är svenska företag som jobbar med kvalitet, design och hållbarhet. Sandqvist beskriver sin design som okomplicerad, funktionell och vacker medan Houdini designar och producerar kläder för människor som vill uppleva mer, prestera mer och ha mer kul eller för att citera dem från deras hemsida  Vi tillverkar produkter för nyfikna personer med stora hjärtan.

Notiser

Smoothie Contest

På Dohi Agency vårkonferens ställdes fem lag inför utmaningen att skapa en smoothie som skulle bedömas på namn, smak, utseende och kreativitet. Vår fantastiska Fanny hade säkerställt att råvaror och ingredienser inte skulle var något hinder för vad lagen skulle kunna åstadkomma. Efter mycket hackande, skratt, provsmakande och justeringar kunde så småningom en vinnare koras. Crunchy Marguerita tog hem segern, en smoothie mixad med mycket kärlek, hallon, banan, avokado yoghurt, nötter, kolasås mm. För er som tänker att det här är någonting för er – don´t do this at home.

Smoothi tävling

Tipsa