Alla vägar leder till apputveckling

Profil

Alla kommer från olika bakgrund och tidigare yrken, men sökte nya utmaningar i livet och nu läser de till applikationsutvecklare för mobila enheter på Folkuniversitetet i Umeå. Nu gör de fyra utvecklarna praktik på Dohi Agency där de får möjligheten att med egna apputvecklingsprojekt.

Dohi har samarbeten med flera universitet i landet bland annat med Folkuniversitetet i Umeå och ser alltid entusiastiskt på att ta emot praktikanter för att utbyta idéer och skapa relationer.

De fyra apputvecklarna Lenni Larsson, Johan Hedberg, Didrik Püschel och Qasim Afzaal gör sin praktik på Dohi Agency. Där får de möjligheten att pröva på projekt inom av programmering, utveckling och kodning, men vägen hit har inte alltid varit spikrak.

Qasim Afzaal berättar att han först läste fyra år datavetenskap i Pakistan innan han flyttade till Sverige för att jobba med datautveckling, men hamnade till en början i restaurangbranschen. Efter tre år sökte Qasim utbildningen för att hitta en ny utmaning och för att jobba med något han brinner för. Just nu skapar han en app för ett företag i Manchester som jobbar med mobilreparation. Han pratar även om vikten av praktik och arbeta mot ett riktigt företag.

– För mig är det väldigt viktigt att jag jobbar mot ett riktigt företag då jag blir mer motiverad att visa vad man kan. Det är även ett bra tillfälle att pröva på saker inför framtida arbetsgivare, säger Qasim.

Utmanande och kreativitet arbete

En av utvecklarna som gör sin praktik på Dohi är egenföretagaren Lenni Larsson som har jobbat med facköversättning i 16 år. Han har dock alltid haft ett intresse för programmering vid sidan om jobbet och när han fick tipset om utbildningen av en vän fanns det inget att tveka på, säger Lenni.

– För mig var det ett självklart val. Det är alltid roligt att lära sig något nytt och jag ser alltid fram emot en utmaning. Det är väldigt kreativt och utvecklande att arbeta med appar och det är något som passar mig, säger Lenni.

Didrik Püschel tycker att dagens onlinedejting har blivit alldeles för utseendefixerat, vilket är något han är är negativt inställd till. Därför jobbar han med en appen där du till en början inte ser varandra utan allt eftersom du chattar, desto mer kan du se vem du chattar med.

– Idag verkar endast utseendet vara det som spelar någon roll så därför håller jag på att skapa en app där man inte ser varandra utan istället matchas utifrån liknande intressen, säger Didrik.

Från ordbehandlare till apputvecklare

Johan Hedberg gjorde en helomvändning i sin karriär då han tidigare jobbade som orderbehandlare på ett miljölabb, men tog tjänstledigt i ett år för att testa på utbildning och nu är han fast. Något han tycker är extra bra med branschen är mångsidigheten och att få jobba nära kunder.

– Jag gillar mångsidigheten med att jobba som utvecklare. Om jag får välja själv så jobbar jag gärna i ett kreativt team där jag har rollen som front end och skapar både appar och webbsidor, säger Johan.

Att det blev just Dohi som Johan bestämde sig för att göra praktik på var det ingen slump. Han passade även på att rekommendera intresserade att ta chansen och ge sig in i branschen.

Det hela började med att jag tyckte att det verkade vara ett spännande företag med intressanta projekt. Det är helt klart en bransch för alla, det finns något dem som gillar att klura, vara kreativ eller gillar att sälja in dina idéer, säger Johan.

Kalender

Veckans ord

Hearable

En enhet vi bär i örat som förmedlar information till användaren kallas hearable.

Veckans citat

“Waiting for perfect is never as smart as making progress.
– Seth Godin (1960-) är en amerikansk entreprenör och författare.

Facebook

Twitter

Kolla in

Dohi på Webbdagarna

Ted Wengler och Mikael Friman på plats tillsammans med över 1600 entusiastiska IT-människor som trängdes bland internationella föreläsare och montrar.

WebdagarnaUnder dagarna var det framförallt fokus på kunderna och användarna och ett genomgående tema var att det är människan snarare än tekniken som kommer att driva den fortsatta utvecklingen. Vi på Dohi jobbar alltid i team i olika konstellationer och fick bekräftat att de stora innovationerna skapats av team snarare än ensamma genier.

Dohi Agency goes Swag

IMG_0473Med ryggsäckar från Sandqvist och funktionströjor från Houdini har våra Dohi Agency medarbetare aldrig varit snyggare. Vi vill att valet av leverantörer ska spegla det vi inom Dohi står för.
IMG_0452Både Sandqvist och Houdini är svenska företag som jobbar med kvalitet, design och hållbarhet. Sandqvist beskriver sin design som okomplicerad, funktionell och vacker medan Houdini designar och producerar kläder för människor som vill uppleva mer, prestera mer och ha mer kul eller för att citera dem från deras hemsida  Vi tillverkar produkter för nyfikna personer med stora hjärtan.

Notiser

Smoothie Contest

På Dohi Agency vårkonferens ställdes fem lag inför utmaningen att skapa en smoothie som skulle bedömas på namn, smak, utseende och kreativitet. Vår fantastiska Fanny hade säkerställt att råvaror och ingredienser inte skulle var något hinder för vad lagen skulle kunna åstadkomma. Efter mycket hackande, skratt, provsmakande och justeringar kunde så småningom en vinnare koras. Crunchy Marguerita tog hem segern, en smoothie mixad med mycket kärlek, hallon, banan, avokado yoghurt, nötter, kolasås mm. För er som tänker att det här är någonting för er – don´t do this at home.

Smoothi tävling

Tipsa