Idéverkstad #2 – Smarta Samhällen

Övrigt

Tisdag den 13:e mars arrangerade Dohi årets andra idéverkstad, inom ramen för Västerbottens process Innovationsloopen. Den här gången var ämnet Smarta samhällen, platsen Skellefteå och samarbetspartner länets största energibolag Skellefteå Kraft.

– Vi tycker att det är jätteviktigt att bidra till fortsatt regional och lokal utveckling och det kan vi göra via vår stora organisation. Innovationsloopen är ett väldigt bra koncept och verktyg för det – i princip det enda effektiva koncept vi har för att jobba med innovationsutveckling i Västerbotten, sa Ann-Christine Schmidt, värd för workshopen i sin roll som ansvarig för Skellefteå Krafts FoU-avdelning.

Ett viktigt inslag i Innovationsloopen är att tidigt involvera starka och progressiva aktörer i länet, för att tillsammans med dem samla bra team i syfte att utveckla och förbättra olika delar av vårt samhälle. Under heldagen i Skellefteå stod Smarta samhällen som rubrik.

– Smarta samhällen är ett fokusområde idag men viktigare än smart är nog ordet samhälle i det här fallet. Att vi börjar titta på saker ur ett helhetsperspektiv – hur företag, boende och organisationer samverkar, hur alla samhällets olika transporter och processer samverkar eller borde samverka, vilka synergieffekter som kan uppstå om vi börjar optimera över systemen, sa Anton Gustavsson, resarcher på Interactive Institute, som var en av inspiratörerna.

– Det har varit väldigt kul och spännande att jobba så här. Vår grupp har varit inne på en mängd olika spår innan vi lyckades nå en gemensam bild av vilken idé som var starkast, sa Marie Larsson, avdelningschef för kvalitet och förnyelse vid Skellefteå Kommun.

– Vi hade väldigt kreativa grupper idag, men samtidigt väldigt kompetenta deltagare, vilket faktiskt krånglar till arbetet en del, eftersom så fort en spännande idé lämnar verkligheten och vad som är realistiskt så känner någon i gruppen till det, och där dör idén. Det betyder dock att idéer som klarar hållfasthetstestet har så mycket större möjligheter att faktiskt bli förverkligade, sa Nicke Berglund, processledare från innovationsbyrån Dohi Agency.

Ann-Christine Schmidt från Skellefteå Krafts FOU-avdelning var även hon nöjd med dagen. Vilka resultat ville hon ta med sig från denna Idéverkstad?

– Jag vill två saker. Först att det här sättet att arbeta ska inspirera våra egna medarbetare att bli ännu bättre på att bidra till idéutveckling internt men sen givetvis också att de koncept vi tagit fram här idag kan växa sig starka och i framtiden bli företag och arbetstillfällen i länet.

Dohi Broadcast dokumenterar varje Idéverkstad och insats i Innovationsloopen. Se den senaste filmen här.

Kalender

Veckans ord

Hearable

En enhet vi bär i örat som förmedlar information till användaren kallas hearable.

Veckans citat

“Waiting for perfect is never as smart as making progress.
– Seth Godin (1960-) är en amerikansk entreprenör och författare.

Facebook

Twitter

Kolla in

Dohi på Webbdagarna

Ted Wengler och Mikael Friman på plats tillsammans med över 1600 entusiastiska IT-människor som trängdes bland internationella föreläsare och montrar.

WebdagarnaUnder dagarna var det framförallt fokus på kunderna och användarna och ett genomgående tema var att det är människan snarare än tekniken som kommer att driva den fortsatta utvecklingen. Vi på Dohi jobbar alltid i team i olika konstellationer och fick bekräftat att de stora innovationerna skapats av team snarare än ensamma genier.

Dohi Agency goes Swag

IMG_0473Med ryggsäckar från Sandqvist och funktionströjor från Houdini har våra Dohi Agency medarbetare aldrig varit snyggare. Vi vill att valet av leverantörer ska spegla det vi inom Dohi står för.
IMG_0452Både Sandqvist och Houdini är svenska företag som jobbar med kvalitet, design och hållbarhet. Sandqvist beskriver sin design som okomplicerad, funktionell och vacker medan Houdini designar och producerar kläder för människor som vill uppleva mer, prestera mer och ha mer kul eller för att citera dem från deras hemsida  Vi tillverkar produkter för nyfikna personer med stora hjärtan.

Notiser

Smoothie Contest

På Dohi Agency vårkonferens ställdes fem lag inför utmaningen att skapa en smoothie som skulle bedömas på namn, smak, utseende och kreativitet. Vår fantastiska Fanny hade säkerställt att råvaror och ingredienser inte skulle var något hinder för vad lagen skulle kunna åstadkomma. Efter mycket hackande, skratt, provsmakande och justeringar kunde så småningom en vinnare koras. Crunchy Marguerita tog hem segern, en smoothie mixad med mycket kärlek, hallon, banan, avokado yoghurt, nötter, kolasås mm. För er som tänker att det här är någonting för er – don´t do this at home.

Smoothi tävling

Tipsa